Lietuvoje žmonių su negalia įtrauktį į darbo rinką vis dar stabdo baimės ir stereotipai, tačiau situacija pamažu keičiasi – kasmet vis daugiau įmonių į savo kolektyvus priima įvairių galimybių žmones. Prie to prisideda jau dvejus metus Lietuvoje vykstanti iš Vakarų atkeliavusi „DUOday“ iniciatyva – tai diena, kai įmonės ir organizacijos kviečia žmones su negalia susipažinti su skirtingomis darbo vietomis bei pozicijomis, taip skatinant užimtumą ir atviresnį požiūrį.
„DUOday“ iniciatyva prasidėjo Anglijoje, kiek vėliau išplito ir į kitas Europos šalis. Šią dieną žmonės su negalia praleidžia su įmonės darbuotojais (sudaro duetą – DUO), jie ne tik susipažįsta su įmone iš vidaus, bet ir išbando įvairių pozicijų darbuotojams įprastas užduotis, dalyvauja susitikimuose, bendrauja su kolektyvu. Įmonėms tai puiki proga susipažinti ir pabendrauti su darbuotojais, kurių potencialas darbo rinkoje nepagrįstai nuvertinamas, nes darbdaviams trūksta žinių ir suvokimo apie darbuotojų integravimą ir universalių darbo vietų kūrimą. Pagrindiniai „DUOday” tikslai yra atkreipti dėmesį į žmonių su negalia įdarbinimo problemas bei paskatinti įmones kurti atviresnę darbo rinką.
Lietuvoje prigijo ir auga
„Šiuo metu Lietuvoje iš beveik 159 tūkst. darbingo amžiaus žmonių, turinčių negalią, dirba vos apie 29 proc., tai rodo, kad mūsų darbo rinkos dar negalime vadinti atvira ir įtraukia. Tačiau matome, kad įmonės yra pasiruošusios pokyčiams – darbdaviai konsultuojasi dėl to, kaip sukurti įvairių poreikių žmonėms tinkančias darbo vietas ir kaip juos pritraukti, organizuoja atvirų durų dienas. Didieji šalies darbdaviai prisijungė prie kampanijos „Dirbk pas mus. Jokio skirtumo, su ar be negalios“, parodydami, jog nediskriminuodami samdo žmones pagal jų talentus ir kompetencijas“, – žmonių su negalia įdarbinimo situaciją komentuoja Neįgaliųjų reikalų departamento vadovė Eglė Čaplikienė.
„DUOday“ iniciatorė Lietuvoje – socialinė įdarbinimo agentūra „SOPA“, kuri jau 15 metų dirba žmonių su negalia įdarbinimo srityje. Agentūros direktorė Jurgita Kuprytė pasakoja, kad iniciatyvos idėją atsivežė iš Belgijos, kur ji vykdoma daugiau nei 10 metų. Anot jos, pirmasis „pilotinis“ iniciatyvos organizavimas Vilniuje kėlė daug klausimų, tačiau viskas puikiai pavyko ir nuspręsta rengti „DUOday“ kasmet.
„Šią iniciatyvą pritaikyti Lietuvoje nebuvo sunku, nes įmonės reagavo geranoriškai ir noriai prisijungė. Pirmojoje „DUOday“ 32 žmonės su negalia išbandė darbo vietas 25-iose įmonėse. 2020 metais dėl pandemijos situacijos atsisakėme iniciatyvos minties. Šiemet grįžome ir plėtėmės tiek geografiškai, tiek įmonių pobūdžiu. Iniciatyvą rengėme 7 Lietuvos miestuose bei regionuose. Didžioji dauguma dalyvių yra verslo organizacijos, tačiau prisijungė ir Prezidentūra, taip pat kai kurios valstybinės įstaigos“, – aiškina organizatorė ir akcentuoja, kad įmonėms tai puiki galimybė pasitikrinti, ar jų sukurtos darbo vietos yra universaliai pritaikytos.
Pasak J. Kuprytės, šiemet „DUOday“ dalyvių skaičius siekė 150, o įvairias pozicijas siūliusių kolektyvų – virš 140. Iniciatyvos dalyviai susipažino su kosmetologų, floristų, teatro kostiumų dailininkų, režisierių, darželio auklėtojų, informacinių technologijų, klientų aptarnavimo specialistų, kasos darbuotojų, projektų vadovų, personalo atrankos specialistų, aplinkos priežiūros darbuotojų, laborantų, padavėjų, kepėjų, kelių prižiūrėtojų ir kitomis profesijomis.
Iniciatyva keičia situaciją ir teikia naudą visiems
J. Kuprytė pabrėžia, kad agentūrai žinomi 7 atvejai, kai dalyviai po projekto gavo darbo pasiūlymus jau išbandytose vietose. Anot jos, iniciatyvos nauda yra abipusė, kadangi skatina žmonių su negalia aktyvumą, didina pasitikėjimą savimi ir suteikia daugiau informacijos apie darbo rinką, o įmonėms tai proga pažinti žmonių su negalia įvairovę ir geriau suprasti jų poreikius.
„Kai kas pradėjo savanoriauti, lavinti pomėgius, kai kas pradėjo savo verslą. Taip pat pabrėžčiau pažinimo naudą, kadangi suteikiama galimybė pamatyti įvairias darbo sąlygas bei vietas, į kurias nėra taip paprasta patekti. Jausmas, kad esi laukiamas organizacijose, nesvarbu, turi negalią ar ne – tai yra svarbu žmonių savivertei. Žvelgiant iš dalyvavusių įmonių pusės, kai kurias iš jų ši iniciatyva paskatino galvoti apie žmonių su negalia įdarbinimą ateityje, skatino keisti nuostatas, mąstymą, atverti duris ne vienai dienai, o ilgam laikui“, – tvirtina J. Kuprytė.
Anot vadovės, vienas iš esminių „DUOday“ tikslų – didinti sąmoningumą apie žmones su negalia, keisti nuostatus ir požiūrį bei parodyti esančias galimybes. J. Kuprytė tikina, kad viena diena negali pakeisti mąstymo, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje yra jaučiami pokyčiai ir darbdavių noras suteikti šansą žmogui su negalia.
Naudinga ne tik dalyviams, bet ir darbuotojams
Šiemet prie „DUOday“ iniciatyvos prisijungė nemažai Lietuvos organizacijų ir įmonių, tarp jų ir „Lietuvos paštas“, kuris žmonėms su negalia siūlė įvairias darbo pozicijas keliuose miestuose. „Lietuvos pašto“ darnumo projektų vadovės Indrės Kulikauskaitės teigimu, darbuotojų įvairovė yra vertybė, kurios yra siekiama, o dalyvavimas „DUOday“ iniciatyvoje padeda pritraukti naujų darbuotojų.
„Didelė „Lietuvos pašto“ komanda labai įvairi – čia dirba žmonės iš visų Lietuvos vietovių, turime ir kolegų iš užsienio. Esame įvairūs ne tik geografiškai, bet ir amžiaus prasme. Taip pat užtikriname galimybę dirbti ir žmonėms su negalia – tokių kolegų jau turime daugiau kaip 160.
Šiais metais „DUOday“ iniciatyvos metu 8 žmonės su negalia išbandė darbą Lietuvos pašto skyriuose Kaune, Kaišiadoryse, Panevėžyje, Šiauliuose, Klaipėdoje, Vilniuje. Jie padėjo darbuotojams skirstyti siuntas, dėti jas į paštomatus bei pristatyti laiškus ir siuntas kartu su mobiliuoju laiškininku. Vienas iš dalyvių vėliau prisijungė prie mūsų komandos – pradėjo dirbti kontaktų centre Vilniuje. „DUOday“ iniciatyvoje dalyvavome jau antrą kartą, ketiname prie jos prisijungti ir ateityje. Iniciatyva naudinga, ne tik dalyviams, bet ir mūsų darbuotojams, nes plečia jų akiratį bei supratimą apie žmones su negalia“, – patirtimi dalinasi I. Kulikauskaitė.
„Jokio skirtumo“ – tai visuomenės švietimo ir informavimo kampanija, kuria siekiama parodyti, kad žmonės su negalia, lygiai kaip ir visi kiti visuomenės nariai, nori bei gali dirbti, sportuoti, keliauti, dalyvauti profesiniame, kultūriniame ir visuomeniniame gyvenime. Vienas iš iniciatyvos tikslų – atviros ir įtraukios darbo rinkos Lietuvoje skatinimas. Daugiau informacijos: www.jokioskirtumo.lt
Pranešimą paskelbė: Gustė Kašėtaitė, UAB Headline agency