Medicina, farmacija

Vyriausybės pažadai stiprinti medikų savivaldą virto pastangomis ją užgniaužti

Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkei Viktorijai Čmilytei-Nielsen

Lietuvos Respublikos Seimo nariams

Lietuvos Respublikos Ministrei Pirmininkei Ingridai Šimonytei

Lietuvos Respublikos Vyriausybei

Lietuvos Respublikos Sveikatos apsaugos ministrui Arūnui Dulkiui

Odontologų bendruomenės savivaldos stiprinimo siekiantys Lietuvos Respublikos odontologų rūmai, susipažinę su paskelbtu LR Vyriausybės nutarimo projektu dėl LR Odontologų rūmų įstatymo projekto, yra labai nusivylę, kad LR Vyriausybė išsižada savo įsipareigojimų rinkėjams ir valstybei.

2020-aisiais visa medikų bendruomenė džiaugėsi artėjančiais pokyčiais, nes LR Seimas 2020 m. gruodžio 11 d. pritarė Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programai (Programa), kuri numato medikų savivaldos stiprinimą, perduodant jai licencijavimo, atestavimo, kontrolės ir kvalifikacijos tobulinimo funkcijas, suteikiant savivaldai daugiau galių, perleidžiant daugiau šiuo metu centralizuotai atliekamų funkcijų. Šie Programos siekiai ir tikslai atitinka dabartinės Seimo valdančiosios daugumos rinkiminę strategiją bei rinkimų programas, koalicijos sutartį ir kitus rinkiminius įsipareigojimus.

Visgi, nepriklausomai nuo egzistuojančių tvirtų teisinių pagrindų, strateginių sutarimų ir aktyvaus bendruomenės palaikymo (visos būtinosios sprendimo priėmimo sąlygos), LR Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) veiksmai ir formuojami sprendimai rodo, kad nepaisoma Programoje numatytų įsipareigojimų.

Dėl visiškai nesuprantamų priežasčių SAM savo pateiktose išvadose klaidina LR Vyriausybę ir Ministrę Pirmininkę, o kartu ir Lietuvos piliečius bei juos atstovaujančius Seimo narius, ir prieštarauja dar 2020 metais paskelbtiems įsipareigojimams stiprinti medikų savivaldą.

SAM tvirtina, kad „šiuo metu nėra aplinkybių, lemiančių būtinybę“ sugrąžinti savivaldą odontologų bendruomenei. Norime paklausti, ar įsipareigojimai rinkėjams ir LR Vyriausybės patvirtinta programa nėra ta aplinkybė, kuri lemtų būtinybę laikytis savo pažadų?

Kodėl tokias išvadas parengusi SAM ne tik klaidina, bet ir nepateikia visų duomenų? Kodėl nenurodoma, kad SAM pateikta nuostata, jog neva teisiškai negalima sugrąžinti savivaldos funkcijų odontologų bendruomenei, negali būti taikoma, nes nustatyta išimtis asociacijoms, kurios veikia pagal atskirus jų veiklą reglamentuojančius įstatymus ir būtent joms gali būti suteikiami įgaliojimai atlikti viešojo administravimo funkcijas? Tokiu teiginiu SAM meta teisinio neišprusimo šešėlį Vyriausybės programą rengusiems bei ją tvirtinusiems asmenims.

LR Vyriausybės nutarimo projekte nepasivarginta net ištaisyti faktinių klaidų. Jame teigiama, kad viešojo administravimo funkcijas Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba vykdo ne ilgiau nei vienerius metus, tačiau nesunku suskaičiuoti, kad nuo 2020 metų gegužės jau praėjo beveik dveji metai.

Vadovaujantis LR Vyriausybės nutarimo projekte pateiktais teiginiais, visos asociacijos, šiuo metu veikiančios savivaldos principu ir vykdančios viešojo administravimo funkcijas, tokios kaip Notarų rūmai, Antstolių rūmai, Lietuvos advokatūra, Architektų rūmai, Prekybos, pramonės ir amatų rūmai, Patentinių patikėtinių institutas, Nemokumo administratorių rūmai, Draudimo brokerių asociacija, Lietuvos šaulių sąjunga ir kitos, negali vykdyti savo veiklos.

Pažymėtina, kad didžioji dalis nurodytų organizacijų yra garbingos ir ilgus metus veikiančios asociacijos, o Patentinių patikėtinių institutas ir Nemokumo administratorių rūmai yra visai naujos, 2018-2020 metais pradėjusios savo veikla profesinės savivaldos su valstybės deleguotomis funkcijomis. Prisimintina, kad LR Viešojo administravimo įstatymas, į kurį referuoja SAM Vyriausybės nutarimo projekte (ir kuris neva nesuteikia teisės perduoti viešojo administravimo funkcijų LR Odontologų rūmams) tiek 2018-aisiais, tiek 2019-aisiais, tiek ir 2020-aisiais metais buvo toks pats. Abejotina, ar Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, o taip pat Vyriausybė, rengdamos ir tvirtindamos anksčiau paminėtų savivaldų teisinius sprendimus, o Seimas – tvirtindamas juos, nebuvo įvertinusios savo sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo.

LR Odontologų rūmai nori pareikšti, kad nepritaria tokiam LR Vyriausybės nutarimo projektui, kviečia LR Seimą, LR Vyriausybę ir SAM laikytis Programos nuostatų bei sąlygų, o taip pat užtikrinti Lietuvoje formuojamos profesinės savivaldos nuoseklumą. Rūmai pasirengę bendradarbiauti, kad būtų sustiprinta sveikatos sistemos profesinė savivalda Lietuvoje.

Pranešimą paskelbė: Marius Salys, Lietuvos Respublikos odontologų rūmai