Medicina, farmacija

Multivitaminai gali praturtinti kiekvieno nesubalansuotą mitybą

Tam, kad būtume sveiki, mūsų organizmas turi būti aprūpintas visomis reikalingomis maistinėmis medžiagomis, mineralais ir vitaminais. Būtų idealu, jeigu viską gautume su maistu. Tačiau reto mityba yra sveika ir subalansuota. O be to, maisto prekių parduotuvėje įsigytos daržovės vargu ar bus praturtintos vitaminais taip, kaip močiutės darže ar šiltnamyje nuskintos daržovės, vaisiai ar uogos. Tad net stengdamiesi maitintis sveikai galime neaprūpinti organizmo reikiamomis medžiagomis, todėl būtina reguliariai vartoti vitaminus.

Nemažai žmonių vartoja monovitaminus, pavyzdžiui, vitaminą C arba D šaltuoju metu, norėdami sustiprinti imunitetą. Bet organizmui gali trūkti kur kas daugiau vitaminų ar mineralų. Tokiu atveju gali būti tikslingiau kasdien vartoti multivitaminus, kurie aprūpina organizmą visomis reikiamomis medžiagomis. Specifinių vitaminų deficitą gali parodyti kraujo tyrimas, todėl svarbu pasikonsultuoti su šeimos gydytoju, kokių konkrečių monovitaminų jums trūksta.

Prioritetą teikiama skaniam maistui

Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto 2019 metais atlikto mitybos ir maisto papildų vartojimo situacijos Lietuvoje tyrimo duomenimis 37 proc. respondentų teigia, kad skonis yra svarbiausias prioritetas renkantis maisto produktus. Bet tai, kas skanu, nebūtinai yra sveika. Valgydami tik tai, kas skanu, taip pat apribojame savo mitybos racioną ir galime neaprūpinti organizmo reikiamomis medžiagomis. Ši problema gali užklupti tiek veganiškos, tiek vegetariškos, tiek tradicinės mitybos šalininkus.

Apie prastos mitybos problemas byloja ir augantis mūsų svoris. Statistikos departamento duomenimis 2019 m. 57 proc. suaugusių šalies gyventojų svoris buvo per didelis, iš kurių 38%  proc. turėjo antsvorio, o 19 proc. buvo nutukę. O Higienos instituto duomenimis 2019 metais per didelį svorį turėjo 21,6 proc. moksleivių nuo 7 iki 17 metų amžiaus. Žinoma, prie šių tendencijų taip pat prisideda mažas fizinis aktyvumas. Bet mitybos specialistai pastebi, kad mūsų mitybos įpročiai yra prasti.

Mitybos papildomai nepraturtiname vitaminais

Mitybos ir maisto papildų vartojimo situacijos Lietuvoje tyrimas taip pat atskleidė, kad nuolatos maisto papildus vartoja tik 10 proc. respondentų. 34 proc. apklaustųjų teigė, kad maisto papildų jie visai nenaudoja. Paklausti, kodėl to nedaro, 40 proc. atsakė, kad jaučiasi sveiki, todėl neturi poreikio. O 31 proc. netiki, kad jie gali padėti ir turėti teigiamą poveikį.

Įdomu tai, kad net 45 proc. apklaustųjų mano, kad maisto papildus reikia vartoti organizmo stiprinimui, o 42 proc. mano, kad jų reikia mitybos papildymui, kai trūksta tam tikrų medžiagų. Bet jeigu jaučiamės sveiki, jokių vitaminų mums nereikia. Problema ta, kad vitaminų, mineralų ar kitų medžiagų trūkumas, apie kurį šiandien nieko nežinome, gali gana greitai sukelti didesnius ar mažesnius sveikatos sutrikimus.

Sveika mityba yra vienareikšmiškai geriausias būdas aprūpinti organizmą reikiamomis medžiagomis, tačiau gerus mitybos įpročius turi nedaugelis. Tad tokiu atveju į pagalbą reikėtų pasitelkti kokybiškus multivitaminus.

Kaip išsirinkti kokybiškus multivitaminus?

Pats svarbiausias dalykas renkantis multivitaminus – perskaityti jų sudėtį. Rinkitės tokius, kuriuose esančių medžiagų dozės yra artimos rekomenduojamai vitaminų ar mineralų dienos normai. Turėkite omenyje, kad nerasite tokios stebuklingos piliulės, kurioje sutilptų visa reikiama vitaminų ir mineralų norma. Tad nuo sveikos mitybos principų toli nepabėgsite.

Renkantis vitaminus taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad jie būtų pritaikyti būtent jums. Multivitaminai gali būti skirti nėščiosioms, sportuojantiems, senjorams ar vaikams. Šių maisto papildų medžiagų dozės bus subalansuotos, atsižvelgiant į skirtingų grupių poreikius.

Skirtingų gamintojų multivitaminai taip pat pasižymi skirtingu pasisavinimu. Bene geriausias sprendimas yra rinktis vitaminus su EC (angl. Enteric Coating) technologija. Ši technologija užtikrina vitaminų tablečių atsparumą skrandžio sultims, todėl skrandyje  jos nėra suvirškinamos, o keliauja toliau į žarnyną. Iš žarnyno medžiagos patenka į kraują ir efektyviai aprūpina organizmą reikiamomis medžiagomis.

Prisiminkite, kad prieš vartodajant maisto papildus geriausia pasikonsultuoti su šeimos gydytoju. Nors vitaminai atrodo nekaltai ir naudingai, netinkamas jų vartojimas gali turėti neigiamų pasekmių.

Pranešimą paskelbė: Ornela Ramasauskaite, UAB Orkla Care