Sveikata, grožis

Sveiko maisto iššūkis

Tarptautinė farmacijos kompanija „Novo Nordisk“ ir ne pelno siekianti organizacija EAT skelbia „Sveiko maisto iššūkį“ ir skirs solidžias premijas už geriausias idėjas kuriant sveiką ir tvarią maisto aplinką pažeidžiamiems žmonėms.

Sausio 27 dieną farmacijos kompanija „Novo Nordisk“ ir ne pelno siekianti organizacija EAT paskelbė „Sveiko maisto iššūkį“, kuriuo skatinama ieškoti naujoviškų sprendimų nutukimo prevencijai užtikrinti. Projektu siekiama sukurti sveiką bei tvarią maisto aplinką  itin jautrioms visuomenės grupėms ir pažeidžiamiems žmonėms.

Projektas „Sveiko maisto iššūkis“ kviečia viso pasaulio bendruomenes, eilinius piliečius vienijančias organizacijas, jaunimo grupes, tikinčiųjų bendruomenes, viešąsias institucijas ir privačias organizacijas bendradarbiauti tarpusavyje ieškant naujoviškų sprendimų nutukimo prevencijai užtikrinti. Trys pažangiausios idėjos bus apdovanotos iki 100 000 JAV dolerių  vertės siekiančiais prizais (arba lygiaverte suma vietine valiuta), kad jas būtų galima įgyvendinti

Visą žmoniją sukausčiusi COVID-19 pandemija labai aiškiai parodė, kad nutukimo prevencija yra neatidėliotina pasaulinė sveikatos užduotis. Šiandien nutukimas kelia grėsmę maždaug 650 milijonų suaugusiųjų ir 124 milijonų vaikų bei paauglių (1) visame pasaulyje ir yra pagrindinis rizikos veiksnys, dėl kurio daugėja susirgimų tokiomis ligomis kaip diabetas, vėžys, įvairios širdies ir kraujagyslių ligos, o tuo pačiu ir žymiai sunkesnės COVID-19 ligos formos.

Lietuvos sveikatos mokslų universiteto duomenimis, nuo 1980 metų nutukusių gyventojų dalis daugelyje Europos valstybių išaugo net tris kartus. Antsvoris ir nutukimas ypač sparčiau plinta tarp socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių, tokiu būdu dar labiau didindamas socialinius sveikatos netolygumus. Panašios antsvorio ir nutukimo paplitimo tendencijos stebimos ir Lietuvoje. Lietuvos statistikos departamentas, 2014 metais dalyvaudamas Europos sveikatos interviu tyrime, nustatė, kad antsvorio paplitimas tarp 15 metų ir vyresnių vyrų buvo 44 proc., nutukimo – 14 proc., o tarp moterų – 34 proc. ir 20 proc. atitinkamai (3).           

Kad žmonės pradėtų keisti savo mitybos įpročius, pirmiausia turi pakeisti savo požiūrį į maisto produktus, patį valgymą. Tam padėti gali ir tokie netradiciniai sprendimai, kaip dizainas, įvairios meno formos. „Norime pažvelgti į mitybą kaip į socialinių verčių pilną procesą, tad pasitelkdami vienokius ar kitokius dizaino bei meno įrankius, siekiame skatinti žmones keistis: tiek individualiai, tiek visuomenės lygmens prasme. Siekiame įgalinti sergančiuosius diabetu rinktis sveikesnės gyvensenos scenarijus, juos aktyviai skleisti kitokiomis priemonėmis tam, kad visi kartu galėtume „treniruotis“ sveiką gyvenseną“, – teigė Performatyvaus dizaino asociacijos atstovės Dovilė Gaižauskienė ir Olesė Kekienė.

Tik sistemiškai sprendžiant maisto problemas galima prisidėti prie nutukimo prevencijos užtikrinimo.  Siekiant sukurti sveikesnę ir tvaresnę maisto aplinką, pasaulio valstybės turi veikti kartu. „Tai, ką mes dabar valgome, kenkia ne tik mūsų sveikatai, bet ir planetai“, – tvirtino ne pelno siekiančios organizacijos EAT įkūrėja ir vadovė dr. Gunhild A. Stordalen.  Anot jos, šalims reikia naujų sprendimų ir partnerystės, kurie padėtų keisti žmonių elgseną, įpročius ir maisto sistemą, kuri sustiprintų sveiką ir tvarią mitybą.

Farmacijos kompanija „Novo Nordisk“ ir ne pelno siekianti organizacija EAT tikisi, kad projektas „Sveiko maisto iššūkis“ padės rasti sprendimų, kuriuos būtų galima pritaikyti kuriant sveikesnę ir tvaresnę maisto vartojimo aplinką bei įpročius itin pažeidžiamiems žmonėms (2).

Blogiausia yra tai, kad vieni žmonės gali lengvai ir greitai gauti šviežio, sveiko ir įperkamo maisto, o kiti – ne. Taip tvirtino kompanijos „Novo Nordisk“  vykdomoji viceprezidentė Camilla Sylvest. Jos teigimu praėję, COVID-19 pandemijos paženklinti, metai atskleidė tikrąjį nutukimo ir diabeto problemų mastą visame pasaulyje.  „Mūsų kompanijos siekis ir vienas svarbiausių įsipareigojimų – nutukimo prevencija. Norime prisidėti kuriant daugiau lygių galimybių visiems rinktis sveikesnį maistą ir tikimės, kad „Sveiko maisto iššūkis“ leis tai padaryti“, – teigė C. Sylvest.

Projektas „Sveiko maisto iššūkis“ susideda iš dviejų atrankos etapų, kurie vyks nuo šių metų vasario iki rugsėjo. Spalio mėnesį bus išrinkti trys nugalėtojai. Daugiau informacijos rasite paspaudę šias nuorodas: http://www.novonordisk.com/thehealthyfoodchallenge ir https://thehealthyfoodchallenge.com/.

Daugiau apie EAT:

EAT yra ne pelno siekianti organizacija, kurios tikslas pertvarkyti pasaulinę maisto sistemą, pasitelkiant įrodymais grįstą mokslą, radikalius veiklos bei technologijų pokyčius ir naujovišką partnerystę. Organizacija siekia kurti tokią ateitį, kurioje sveikas ir tvarus maistas yra įperkamas, prieinamas ir patrauklus visiems. Norėdami gauti daugiau informacijos, apsilankykite eatforum.org.

Daugiau apie „Novo Nordisk“:

„Novo Nordisk“ – tai pirmaujanti pasaulinė sveikatos apsaugos bendrovė, įkurta 1923 metais, kurios pagrindinė būstinė įsikūrusi Danijoje. Kompanijos tikslas yra paskatinti pokyčius, siekiant įveikti diabetą ir kitas sunkias lėtines ligas, tokias kaip nutukimas, reti kraujo bei endokrininiai sutrikimai. Tai daroma diegiant naujausius mokslo laimėjimus, plečiant galimybes žmonėms gauti kompanijos gaminamų vaistų ir stengiantis užkirsti kelią ligoms bei galiausiai jas išgydant. Daugiau informacijos galima rasti čia: novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube.

Papildoma informacija

UAB „Novo Nordisk Pharma“ kontaktai žiniasklaidai:

 

 

Marijus Valatka

Tel. Nr. 8 5 212 2849

mjvt@novonordisk.com

EAT kontaktai žiniasklaidai:

Simen Sletsjøe, Komunikacijos direktorius

+47 97749357

simen@eatforum.org

Pranešimą paskelbė: Sonata Matulevičienė, UAB Novo Nordisk Pharma